تلفن تماس
88877897-8
موسسه حقوقی دادگان / وبلاگ / خانواده / طلاق توافقی – مشاوره حقوقی مراحل انجام طلاق توافقی

طلاق توافقی – مشاوره حقوقی مراحل انجام طلاق توافقی

نوشته شده توسط مرکز مشاوره
#طلاق توافقی #طلاق #مهریه #خانواده #نفقه #زوجه

مراحل انجام طلاق توافقی چیست ؟ 

با توجه به قانون جدید حمایت از خانواده و رویه های قضایی موجود لازم است قبل از هر اقدام نسبت به کسب اطلاعات به روز از مشاوره حقوقی طلاق توافقی که توسط وکیل پایه یک دادگستری ارایه می‌شود بهره مند شوید تا روند و  مراحل انجام طلاق توافقی به درستی پیش ببرید که به طور کلی در ذیل به این مراحل می‌پردازیم :البته باید در نظر داشت که به جهت تغییر در رویه های موجود در مراجع قضایی لازم است در هنگام اقدام مشاوره های لازم را کسب نمایید . 

۱ – زن و شوهر یا وکیل آن‌ها به همراه شناسنامه و کارت ملی و عقدنامه و مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و فرم دادخواست حقوقی طلاق توافقی را تنظیم و تکمیل و با پرداخت هزینه دادرسی و هزینه‌های مربوطه ثبت می نمایند و دفتر خدمات الکترونیک قضایی برای مجتمع قضایی صالحه ارسال می‌شود .

۲ – ارجاع و تعیین شعبه دادگاه خانواده .

۳ – پس از آن به همراه مدارک به شعبه ی مربوطه مراجعه و پس از حضور و تکمیل کردن پرونده و پرداخت هزینه ی مشاوره در مجتمع قضایی و یا واحد داوری و در صورت لزوم معرفی به آزمایشگاه  . البته باید گفت مطابق ماده جدید قانون حمایت از خانواده جدید در طلاق توافقی نیازی به مراجعه به مشاوره و داوری نیست اما برخی از مجتمع های قضایی هر دو را انجام می‌دهند .که در حال حاضر جلسات مشاوره الزامی است . 

نکته : در مواردی که زوجه یائسه می‌باشد ارائه کردن گواهی عدم بارداری لزومی ندارد و مورد نیاز نمی باشد.

4) مشاور خانواده (عندالزوم داور) با زن و شوهر صحبت می‌کند و در این مذاکره ، دلایل و علت عدم تفاهم را بررسی می‌کند و در ابتدا سعی می‌کندکه با صلح و سازش ادامه ی زندگی مشترک را میسر نماید و اما در صورتی که تفاهمی ایجاد نشود و زوجین اصرار بر طلاق و جدایی داشته باشد و ارشاد و راهنمایی و مشاوره به نتیجه نرسد با ذکر دلایل نسبت به مصلحت یا عدم مصلحت زن و شوهر در خصوص جدایی و طلاق اظهارنطر می‌کند . و فرم توافقنامه با توافق زوجین راجع به امور مالی و غیر مالی تکمیل می‌گردد . 

نکته : در صورت رجعی نشدن طلاق باید بخشی از مهریه یا اموال زوجه به زوج بخشش شود و زوج نیز قبول مابذل کند .

۵ – در مواردی که باید گواهی عدم بارداری به دادگاه ارائه شود ، زوجه بعد از اینکه به آزمایشگاه مراجعه کرد با گرفتن گواهی عدم بارداری همراه بت زوج و یا وکیل آن‌ها به شعبه مورد نظر مراجعه می‌کنند و پس از آن دفتر شعبه تعیین نوبت جهت جلسه دادگاه می نماید .

در صورت یائسه بودن زوجه نیازی به اخذ گواهی عدم بارداری نیست . و یا غیر مدخوله بودن ، زوجه بعد از اخذ معرفی نامه از دفتر شعبه مراجعه به پزشکی قانونی می‌کند و نامه تأیید دوشیزگی را از پزشکی قانونی دریافت می‌کند و به شعبه ارائه می‌کند .لازم است توجه داشته باشید در صورتی که قصد دارید نام یکدیگر از شناسنامه حذف شود رأی دادگاه باید مستند به نامه پزشک قانونی مبنی بر بکارت زوجه باشد که در این موارد نوع طلاق متفاوت خواهد شد و طلاق خلع به طلاق بائن غیر مدخوله تغییر می‌یابد .

۶- پس از اینکه زوجین در دادگاه حاضر شدند دادگاه با احراز علقه زوجیت و با توجه به محتوای پرونده و نظر کارشناس و مشاور و با توجه به توافقات طرفین اقدام به صدور گواهی عدم امکان سازش می‌کند . که در آن نوع طلاق مشخص می‌شود .

مدت اعتبار گواهی عدم امکان سازش برای مراجعه به دفتر رسمی ازدواج و طلاق سه ماه بعد از تاریخ ابلاغ رأی قطعی می‌باشد . در صورت اتمام این مدت و عدم اقدام ، گواهی عدم امکان سازش از درجه اعتبار ساقط می‌شود 

با رعایت جهات شرعی صیغه طلاق به وکالت از زوجه در حضور شهود در دفترخانه انجام می‌شود . و همچنین هزینه ثبت و اجرای صیغه طلاق پرداخت می‌شود و در شناسنامه طرفین طلاق ثبت می‌شود .
 

خوش آمدید، جهت دریافت مشاوره تلفنی با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید